Taize ett profetiskt tecken för Kyrkans enhet

rompeterspl

Gårdagkvällens gudstjänst i Rom, Petersplatsen där br Alois från Taize och 40.000 ungdomar från hela Europa och också andra kontinenter representerande olika kyrkofamiljer, mötte påven Benedikt XVI var historiskt. I Taizé har ekumeniken alltid varit i centrum, inte en billig ekumenik som bara bygger på tolerans, utan en ekumenik förankrad i bön och gemensam hänvändelse till Kristus. Så var det under broder Rogers tid, och sedan br Alois efterträtt honom har det under senare år blivit allt tydligare förefaller det mig att Taize är ett framträdande profetiskt tecken för den den kristna enheten, en enhet man vill söka tillsammans med biskopen av Rom. Jag har tidigare skrivit om detta i samband med br Alois tal vid eukaristiska kongressen i Dublin sommaren 2012.

Rom Taizemöte 29 dec 2012

romfrögåvawI samband med sina hälsningsord till påven överlämnade br Alois en gåva  i form av en korg med hirs-frön som samlats in från 35 nationer i Afrika i samband med ett Taize-möte i Kigali, Rwanda med afrikanska ungdomar en månad tidigare. ”Den stora vitaliteten hos dessa ungdomar är ett löfte för Kyrkans framtid”, sade br Alois, ”och de vill förmedla dessa frön så att de kan växa i Europa som ett tecken på deras hopp”. Kanske kan de planteras i Vatikanens trädgård, föreslog br Alois.

Br Alois tog upp några kärnpunkter om den kristna enheten:

  • Vad som förenar oss är mer än som skiljer oss åt
  • Vi har kommit hit ikväll för att fira denna enhet i påvens närvaro
  • Vi firar en enhet som är verklig, även om den ännu inte är fullt förverkligad
  • Det är när vi gemensamt vänder oss till Kristus som enheten växer djupare

pope1  brroger3

Br Alois fortsatte med att nämna arvet från sin föregångare, br Roger:

”Brother Roger left a legacy to our community—his desire to communicate the Gospel to young people in particular. He was deeply aware that the divisions between Christians are a barrier to handing on the faith. He opened paths of reconciliation that we have not yet finished exploring. Inspired by his testimony, there are very many people who want toanticipate reconciliation by their lives, to live already as people who are reconciled.Reconciled Christians can become witnesses to peace and communion, bearers of a new solidarity among human beings.”

Br Alois vittnade om hur man lever enheten i Taize-gemenskapen:

  • Att söka en personlig relation till Gud är basen
  • Enheten i vår gemensamma bön bygger inte bara på enkel tolerans
  • Den främjar ett ömsesidigt lyssnande som förpliktigar, och sann dialog

Han kom in på br Roger igen:

Praying here tonight, we cannot forget that the last letter written by Brother Roger, just before his violent death, was addressed to you, Holy Father, to tell you that our community wanted to walk in communion with you. Nor can we forget how, after his tragic death, your support was invaluable to encourage us to move forward. So I would like to express once again the deep affection of our hearts for your person and for your ministry.

rogerpope     rogerpope2

rompopealois

(bilderna från CTV videoupptagning)

Hela mötet, video här

Br Alois tal + påvens tal här (eng)

Detta inlägg publicerades i Church, Katolska kyrkan, Vatikanen och märktes , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Taize ett profetiskt tecken för Kyrkans enhet

  1. Pingback: Katolsk Vision » Gott nytt år

  2. Inge Nilsson skriver:

    Gott Nytt År!
    Fantastiskt att så många ungdomar kan samlas inför Herren, men är det inte ett problem för dig att Kyrkans ledare tycks förneka Israels Existens som så tydligt framgår som ett löften enligt bibeln till Judarna? Vi uppmanas dessutom att välsigna Israel.
    Enligt Latin Patriarch i Jerusalem Fouad Twal (utsänd av Påven att representera Vatikanen i Israel) Han säger: “Israel’s existence as such has nothing to do with the Bible.”
    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4203818,00.html
    Hur får du ihop detta med din tro på Bibelns löften till det Judiska folket?

    • bema skriver:

      Inge!
      Den text du länkar till är tendensiös och inte vederhäftig. Den ger ingen korrekt bild av Katolska kyrkans hållning till varken judarna eller Israel som nation.
      Läs bakgrundsfakta här: http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/pages/katolska-kyrkan-och-israel.aspx

      Katolska kyrkan erkänner både Isreals rätt att existera som nation inom säkra gränser och palestiniernas rätt till hemhörighet och ser deras utsatta situation. Den ensidiga propagandan mot Israel har vi diskuterat mycket, också jag på denna blogg, men det är ingen tvekan om att palestinierna, varav många är kristna också lider svårt. Det kan man inte bortse från.
      Vad jag tror patriarken av Jerusalem menar är att det finns ingen direkt koppling så att man fundamentalistiskt kan koppla ihop Bibelns löften till Israel med det som sker i Israel nu och ta det till intäkt för att Israel står över de fokrättsliga regler som vi är överens om i världssamfundet. Det är inte detsamma som att inte erkänna Israels rätt att existera eller att se och bejaka det judiska folkets utvaldhet i frälsningshistorien som aktuellt också idag.

  3. Pingback: Kristen enhet förutsätter försoning mellan kristna och judar | Bengts Blogg

  4. Pingback: Tazé-kommunitet etableras i Kiev | Bengts Blogg

  5. Pingback: Är all andlighet lika bra eller måste man skilja på andarna? | Bengts Blogg

Lämna en kommentar