Konservativa katoliker vill inte att påven skall lägga sig i de stora pojkarnas business

Konservativa katoliker i USA, Jeb Bush m.fl. kritiserar påven för att lägga sig i de stora pojkarnas business genom miljöencyklikan Laudato Si som jag skrev om nyligen.

Nu sällar sig Claes-Göran Bergstrand till kritikerna genom en debattartikel i Dagen. Hans vinkling är misstanken om en dold agenda, och han introducerar  kontexten om en antikristlig globaliserad världsordning, och att påvens encyklika skulle vara ett led i detta.

Han kan inte ha läst encyklikan särskilt noga om han drar fram sådana farhågor, inte heller kan han ha läst den apostoliska maningen Evangelii Gaudium från 2013 som påven hänvisar till i encyklikans början.

Evangelii Gaudium är en glödande apell för den kristna tron i dagens värld som jag rekommenderar alla kristna att läsa och efterfölja. jag tror inte heller evangelikala protestanter blir besvikna över innehållet.

Katolska kyrkan har sedan tidigare en långt utanför kyrkliga sammanhang accepterad sociallära som rör social rättvisa, fred och människovärde. Att till socialläran nu också fogas en dimension som rör miljön och vårt ansvar för skapelsen är helt naturligt och följdriktigt.

Jag förbereder ett svar till Claes-Göran som jag hoppas få in i Dagen nästa vecka.

Till sist: Denna politiska satirteckning från Matt Wuerker på Politico tycker jag är på pricken. Jag kan jag inte låta bli att återge den:

popeusa

Detta inlägg publicerades i Katolska kyrkan och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Konservativa katoliker vill inte att påven skall lägga sig i de stora pojkarnas business

  1. ritvajacobsson skriver:

    När jag började läsa Laudato si – precis som när jag läste Evangelii Gaudium (den har jag läst flera gånger), gissade jag att en massa inskränkta högerkristna skulle protestera. Jodå, misstankarna bekräftas. Deras dåliga omdöme faller tillbaka på dem själva. De bör också läsa vad Jesus säger om och till fariseérna.

  2. Pingback: Att tolka påve Franciskus | Bengts Blogg

  3. Pingback: Konservativ kritik av påven och av Juluppropet skjuter över målet | Bengts Blogg

Lämna en kommentar