Vilka frågor brottas Familjesynoden med?

I fredagens Dagen var en intervju med p Anders Piltz om den pågående familjesynoden i Rom. I intervjun blir det mycket tydligt hur detaljerade kyrkojuridiska regler ibland står i vägen för kyrkans mera grundläggande uppdrag att sprida evangeliet. Det gäller speciellt i fråga om äktenskap och familj. P Anders exemplifierar:

”Att katolska kyrkan kan ge absolution (syndernas förlåtelse) till en ångerfull mördare, men inte till en skild person som inte fått sitt första äktenskap annullerat och lever i ett nytt förhållande, beror på att det nya förhållandet ses som en pågående synd. Då ånger, bot och bättring är förutsättningen för syndernas förlåtelse anser kyrkan att dessa katoliker är förhindrade att ta emot Kristus i den sakramentala nattvarden…

Jag undervisar i kat olsk troslära och liv. Ofta är det människor som först nu, 40–45 år gamla, har kommit fram till att de vill ha en tro att hålla sig till. De kommer till kyrkan. Det normala är att de har ett, två, kanske tre äktenskap bakom sig. Som det är i dag får jag tala om för dem att vi först av allt måste ordna upp det där med äktenskapet. I stället för att börja tala med dem om Jesus och det glada budskapet i evangeliet får jag ta fram en massa blanketter och starta en process för att ogiltigförklara deras tidigare äktenskap.”

P Anders listar ett antal punkter som synoden måste förhålla sig till:

  • Att ungdomar är rädda för att binda sig varaktigt.
  • Att vi lever i en omedelbar tillfredställelsekultur, där långsiktig planering inte är attraktiv.
  • Att många ser barn som hinder.
  • Att många ser barn som rättighet.
  • Att kön ses som en social konstruktion.
  • Den höga skilsmässofrekvensen.
  • Att bara en minoritet lever enligt kyrkans ideal.
  • Den i Afrika utbredda polygamin: vad händer om en man med fyra fruar vill bli kristen, vem tar hand om de tre han skickar iväg?
  • Ensamheten, särskilt bland de äldre.

Vi ber för synoden och att biskoparna skall komma fram till förnuftiga pastorala förhållningssätt så att Kyrkan bättre kan nå ut med evangeliet. Det handlar ju inte om att Kyrkan skall ändra sin grundläggande lära om t.ex. att äktenskapet är för hela livet, men att förmedla hopp till människor istället för att deras misslyckanden och belägenhet i livet skall stänga dörrar. Som Anders Piltz säger:

”Det är en vision som vi får i Nya testamentet. En vision som man ständigt misslyckas med. Men bara för att man misslyckas ska man inte överge den. Kyrkan ska ge alla ett starkare hopp. En glad nyhet, evangeliet i min konkreta situation. Trots alla problem ska vi tänka på alla familjer som rår om varandra, tycker om varandra och visar det för varandra och andra.”

Det gäller alla familjer, frånskilda omgifta, homosexuella, sambopar, ensamstående med barn etc.

Även inom frikyrkorna framkommer liknande diskussioner. Vilka trösklar skall finnas, vilka krav skall man ställa för medlemskap i församlingen? I samma nummer av Dagen finns ett reportage om pingstförsamlingen Hillsong som nu börjar fira gudstjänster på Cirkus i Stockholm. Denna församling satsar på det grundläggande evangeliska budskapet, att väcka tro och hopp och vill attrahera tidigare inte ”frälsta” människor. Då är man medveten om att det inte går att börja med höga trösklar. Pastor Andreas Nielsen säger: ”För oss är låga trösklar inte att vattna ur evangeliet, utan att ta människor till en plats dit människor känner sig bekväma att komma. Även 2015 ges erbjudandet om frid med Gud.”

Det ligger något i detta. Om man inbjuder med armbågen kommer inte människor, och då blir de inte mottagliga för budskapet. Men när man öppnat sitt hjärta för Jesus följer automatiskt även nästa steg: Att man inser sin egen ofullkomlighet och behovet av omvändelse. Då faller Anden över oss och stynget i hjärtat drabbar också vår tids människor precis som de första kristna i Jerusalem då apostlarna förkunnade budskapet om Jesus Kristus (Apg 2:37).

Detta inlägg publicerades i Church, Katolska kyrkan och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vilka frågor brottas Familjesynoden med?

  1. StaffanW skriver:

    Bengt, uppskattar din (och A Piltz) ödmjuka och ärliga ton. Viktigt att kyrkan här är både fast i sin hållning, och förlåtande och vägledande. Livet är inte alltid så lätt att leva för någon. Detta borde inte heller vara en skiljande fråga mellan katoliker och evangelikala. Om vi utgår från och följer Jesus – i äktenskap och familj.
    Och Anders Piltz punkter som synoden måste förhålla sig till är förstås lika viktiga för alla kyrkor att diskutera och förhålla sig tilll:

  2. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Du bestämmer över din blogg men du kan väl ge mig en ledtråd vad felet var med mitt senaste inlägg som du raderat.

    // Irène

  3. Gert Gelotte skriver:

    Bengt,
    vad trött jag är på allt detta moraliserande, både det direkta och det indirekta. Människor gör sitt bästa. Ibland går det inte som tänkt är. Men så är livet. Vad som saknas är respekt för den goda viljan, inte en massa kletig förlåtelse.

    Gert Gelotte

    • bema skriver:

      Gert!
      Moraliserande tycker jag inte heller om. Jag vil absolut inte vara moraliserande, och jag tolkar inte Katolska kyrkans framträdande i världen på det sättet, även om det finns enskilda personer, biskopar och kardinaler som kan vara moraliserande.

      Katolska kyrkans framträdande i världen tolkar jag i kontexten Jesus Kristus och det uppdrag som blivit henne givet av Kristus att vittna om evangeliet.

      Upplever du också saligprisningarna med deras mycket stränga krav som moraliserande?

      Jag upplever inte att du och jag är så olika som människor i våra grundläggande värderingar. Däremot tycks vi göra helt olika tolkningar av Katolska kyrkans framträdande i världen.

      Jag upplever inte Jesus som moraliserande. Att människor är goda nog och gör så gott de kan räcker inte som livsfilosofi för mig och stämmer inte med min livserfarenhet, vare sig då jag skådar utåt på det onda i världen eller inåt på mitt eget liv. Erfarenheten av otillräcklighet och mitt behov av omvändelse och förlåtelse är grundläggande för min livserfarenhet. Jag tror på och vill ta emot att frälsningen som finns i Jesus Kristus.

      Jag antar att du gjort någon liknande erfarenhet eftersom du av eget val håller dig till kyrkan. Men jag vet inte, kanske vi talar förbi varandra då vi försöker dela dessa erfarenheter.

  4. Gert Gelotte skriver:

    Bengt,

    ja vi talar förbi varandra.

    Gert

  5. Pingback: Sluta sparka på er biskop, KV. Det är så otaktiskt. | Rebella undrar

  6. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Du raderar en kommentar från mig på din blogg med motiveringen

    ”För mycket om personer och KV. Jag vill att sakfrågorna diskuteras här.”

    Noterar att du dock inte tycker att anonym signatur skriver ”för mycket om personer och KV” och därefter pingar på din blogg.

    Även pingar kan du ju radera om du vill….ser inte att tex nedanstående inlägg pingas på din blogg …….
    http://www.katolskvision.se/blog/?p=17734

    // Irène

  7. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Jag vet att du vet vem hen är som döljer sig bakom den anonyma signaturen och upplever det därför olustigt att du är så manipulativ på din blogg.

    // Irène

    • bema skriver:

      Rebella Robinson är det närmaste jag kommer, hon har blogg och twitter-konto, men jag antar det är en pseudonym. Tycker hon ofta skriver bra och intressanta bloggtexter. Men nej, jag vet inte närmare vem det är. Upplys mig gärna om du vet.
      Kanske Rebella själv vill kommentera detta?

  8. Alma-Lena skriver:

    När jag läste denna text av Piltz blev jag mycket glatt överraskad. Jag hade för mig att en enskild aldrig får ställa frågor om påvebeslut, speciellt inte i familjefrågor. Jag är glad åt att din blogg gör mig mindre fördomsfull samtidigt som den ger mig bekräftelse på att en brudesjäl finns i alla kristna denominationer och att vi alla behöver varandra för att förstå och gestalta fullheten i Kristus.

  9. Pingback: Kardinal Kasper: Amoris Laetitia innebär ett paradigmskifte i Katolska kyrkan, men ingen förändring av läran | Bengts Blogg

Lämna en kommentar