Allvarligt när Svenska kyrkan talar med kluven tunga om judar

Två svenskkyrkliga präster, Annika Borg och Johanna Andersson skriver idag på DN debatt om Mitri Raheb, evangelisk luthersk präst från Betlehem som idag predikar i Uppsala domkyrka under Svenska en högtidsgudstjänst som firas tillsammans med ärkebiskop Jackelén i samband med den s.k. Teologifestivalen.

Raheb hör till dem som lyfter fram och sätter fokus på det palestinska folkets lidande i samband med Mellanöstern-konflikten. Så långt är allt gott och väl. Problemet, som artikelförfattarna lyfter fram är att denne präst predikar en ersättningsteologi färgad av antisemitiska övertoner.

Enligt ersättningsteologin äger judendomen inte längre något existensberättigande. Kristendomen är arvtagare till Guds löften. Bibelns texter används mot judarna. Efter Jesus finns inget mer att tillägga och judarna som väntar på Messias omfattar föreställningar som är meningslösa.

Ersättningsteologin har varit grogrund för så mycket antisemitism under historien och majoriteten av världens kyrkor, officiellt också Svenska kyrkan, har tagit avstånd från den. Därför menar Borg att Svenska kyrkan talar med kluven tunga då man bjuder in denne predikant.

—————–

Mer om ersättningsteologin:

Johannes Paulus II i Jerusalem år 2000

 

——————

Artikelförfattarna kommenterar Rahebs bok ”Tro under ockupation” som sprids till reducerat pris under teologifestivalen:

”Raheb driver i sin bok tesen att Israel, ”imperiet”, är en rasistisk apartheid- och terrorstat, arvtagare till såväl den romerska ockupationen av området som korsfararna. Med samma metoder och motiv som dessa imperier terroriserar israelerna den palestinska befolkningen. Det är Israel som skapar palestinsk terrorism, eller ”frihetskämpar”, som Raheb kallar det. Han drar därifrån paralleller till Jesus, som han menar var en palestinsk jude och frihetskämpe mot imperiet.

Raheb skriver att ”dagens Israel kan ses som det sista kapitlet av den västerländska kolonisationen” och han ifrågasätter starkt den judiska kopplingen till landet och för fram tankar om att föreställningen om en judisk-kristen tradition egentligen är en uppfinning av kolonisatörerna. ”Israel” har inga historiska eller teologiska rötter utan planterades i regionen av det brittiska imperiet…

Även en variant på föreställningen om den judiska världskonspirationen dyker upp: ”israelisk statsterror begränsas inte enbart till Palestina och palestinier”, utan starka judiska lobbygrupper påverkar hela världsopinionen och har makt att ge oliktänkande repressalier, menar Raheb. Att stå emot imperiet har ett pris, för Jesus var det korsfästelsen.”

Raheb är medförfattare till, det så kallade Kairosdokumentet skrivet av palestinska kyrkoledare för att lyfta palestiniernas svåra situation, men innehåller också politiska och ersättningsteologiska ställningstaganden som starkt ifrågasatts men givits legitimitet och spridits i Svenska kyrkan genom kyrkomötesbeslut 2012. Annika Borg har tidigare skrivit om detta.

Mitri Rahebs teologiska och extrema politiska uppfattningar har väckt kritik runtom i världen. Då han mottog ett mediepris i Tyskland protesterade bl a Simon Wiesenthal center mot utnämningen. Då han skulle föreläsa i Boston 2014 protesterade såväl kristna som judiska företrädare.

Artikelförfattarnas slutsats:

”Vi anser att Svenska kyrkans aggressiva propalestinska aktivism nu nått sin topp, eller sin bottennotering, och kan inte som medlemmar i kyrkan och som ämbetsbärare längre acceptera att hatpropagandan mot Israel får fortsätta och att den farliga ersättningsteologin tar fart och får spridning.

Kan man inte se skillnaden på kritik av Israels politik och hatpropaganda, känner man inte igen demonisering och kan man inte teologiskt avgöra när det är ersättningsteologi som blossar, har man ett stort upplysnings- och utbildningsarbete att göra från Svenska kyrkans sida.

Om inte den kyrkoledning som driver fram och genom sitt agerande legitimerar dessa uppfattningar förstår allvaret är det alarmerande.”

Jag hoppas Svenska kyrkan ledning är bejakar behovet av ett öppet samtal om dessa frågor och inte hamnar i försvarsställning och i identitetspolitisk anda försöker marginalisera kritikerna. Detta är för allvarliga frågor att inte föra ett öppet och respektfullt samtal om.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Church, Politik, Samhälle och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Allvarligt när Svenska kyrkan talar med kluven tunga om judar

  1. Alma-Lena skriver:

    Bra att du sprider detta och står för en sant kristen position i frågan. Detta är så fasansfullt, vår tid verkar helt ha glömt läskunnigheten och förmågan att lära av historien.

  2. Bertil Andersson skriver:

    Är det nått vi ska göra är att stå upp för det Judiska folket och be för Israels frid och förstå vilken plats dom har i Guds frälsnings plan

  3. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Jag undrar hur mycket du själv (och dina läsare) satt sig in i Mitri Rehabs PERSPEKTIV ?

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=15577

    // Irène

    • Alma-Lena skriver:

      Jag har gjort det och Bengt också, läs senaste inlägget om detta mycket klargörande. Du verkar tycka att etik och moral bara kan avkrävas ”normala” människor men inte stackars förtryckta folkgrupper med exotisk kultur. Jag är av den åsikten att alla är människor, precis lika mycket som jag själv. De ska alltså respekteras för sina åsikter och har de då grumliga åsikter ska de kritiseras för dem. Det är synnerligen respektlöst att resonera som du gör, men det menar du förstås inte, det är så med positiv rasism. den vill väl men är likväl rasistisk.

  4. Irène Nordgren skriver:

    Bästa Alma-Lena

    Det är helt OK om du anser Bengt ”klargörande” !

    Själv skulle jag vilja beteckna Bengt som högst partisk.

    Likaväl som jag anser mig själv högst partisk.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=15612

    http://www.dagen.se/debatt/varf%C3%B6r-skjuta-budb%C3%A4raren-1.316253

    // Irène

    • Alma-Lena skriver:

      Antisemitism och DNA-svammel är vetenskapligt fel, moralsikt fel och etiskt förkastligt oavsett vilken kultur men tillhör. Jag är absolut emot all rasism, även den positiva. Det är inte du och du står för det. Det kan sägas vara hederligt men knappast respektfullt mot den som du ger moraliskt frikort på grundval av att den personen tillhör en rar och exotisk folkgrupp.

  5. Alma-Lena skriver:

    De har så rätt, SvK har inte mandat att göra sådana ställningstaganden. Ska SvK ha någon trovärdighet i frågan måste de snarast vända om och be om ursäkt för den hatpropaganda de släpper lös och detta just nu, i ett Europa där det åter blivit livsfarligt att vara jude. Att i skenet av ett you tubeklipp från IS påstå att Israel är den grymamste ockupationsmakten någonsin borde inte vara möjligt att uttrycka i ett kyrkligt sammanhang utan att bli motsagd. Pinsamt är det med denna positiva rasism och aningslösa antisemitism från SvKs lednings sida. Speciellt som så många av dess medlemmarna inte hatar Israel eller judar och inte ser den utvecklade moderna ersättningsteologin där palestinier tar judarnas plats i historien som okej.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s