100-årsminnet av Maria-uppenbarelsen i Fatima 1917

FatimabarnenI år är det 100 år sedan Maria-uppenbarelserna i Fatima ägde rum. Vid det senaste konsistoriet som avhölls nu i april tillkännagavs att de två av de tre herdebarnen som Maria visade sig för, syskonen Francisco och Jancinta Marto skall kanoniseras i samband med påvens besök i Fatima 13 maj. De båda avled redan som barn i Spanska sjukan och blev beatifierade av påven Johannes Paulus II den 13 maj år 2000. Den tredje av visionärerna, kusinen till de båda syskonen Lucia Santos blev karmelitnunna och levde fram till 2005, för henne pågår en beatifieringsprocess.

Samtidigt tillkännagavs att påven under året skall kanonisera ytterligare 33 personer, flera av dem barn. Det är signifikant att barnen lyfts fram och deras värdighet och förmåga till andlig resning, vilket är viktigt i vår tid då så många barn utnyttjas och far illa.

Jag har 2013 skrivit en utförlig artikel om Fatima och uppenbarelserna där år 1917 samt vad som hänt därefter fram till vår tid. Påven Johannes Paulus II blev utsatt för ett mordförsök på Petersplatsen, just på Fatimadagen 13 april 1981.

[Min artikel om Fatima här]

fatimamadonnan

Advertisements
Det här inlägget postades i Katolska kyrkan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 100-årsminnet av Maria-uppenbarelsen i Fatima 1917

  1. Inge skriver:

    Ni katoliker fortsätter att fira er himmelska drottning med pompa och ståt. Tack och lov att som troende kristen är vi kallade att upphöja och prisa den ende sanne Guden, Han som sände sin son Jesus Kristus som vår frälsare och Herre. Vi är kallade att gå via denne enda medlare, att vi som troende levande människor ber till Jesus för varandra är en helt annan sak än att låta bönerna gå via denne döda Mariastod som av er upphöjs likt en avgud.
    1 Tim 2:5: ”Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus”
    När skall det bli uppenbart för er katoliker att ni är grundlurade i er tillbedjan av Maria?
    Detta firande är till ingen nytta!

    • bema skriver:

      Jag håller med dig i allt det positiva du säger om tron på Jesus Kristus.

      Vi tillber inte Maria och firar inte något jordiskt med pompa och ståt. Frälsningsmysteriet inbegriper dock det jordiska eftersom vår Herre blev människa och Gud utvalde en jordisk mor där han tog sin boning. Att Maria är speciell och utvald behöver man inte vara katolik för att inse och bejaka. Och hon är en modell för oss i tro då hon hela tiden är fokuserad på sin Son och pekar på honom.

    • Krister H skriver:

      Har kollat att vi har ca. 13 Mariakyrkor i SvK idag plus några S:ta Mariakyrkor Är själv konfirmerad i S:ta Mariakyrkan i Helsingborg. Vill rekommendera en bok om Maria skatten i svenska kyrkan av Lennart Karlsson (Historiska Media): ”Bilden av Maria”. Sverige har ju inte drabbats av några bildstormar. Det är främst kalvinisterna som uppfattat katolikernas inställning till Maria som ren avgudadyrkan.. Både Luther och svenska präster var mer vidsynta.

  2. Markku Hirn skriver:

    Jag, som många andra har haft det svårt med Maria, men en världslig insikt väckte min medkänsla för henne. Hon var ju ca 14-16(?) är när hon blev gravid. När tecken på det blev synliga, skickade mamman henne till släktingar i Jerusalem . Förmodligen därför, att hon skulle inte bli stenad för sitt ”otukt”. Josef räddar hennes och släktens anseende genom att förlova sig med henne.Hans belöning blir släktskap i en prästerlig familj,social upphöjelse alltså.

    Jesus attityd till sin mor var ambivalent. Dom få gånger Maria visar sig i evangelierna, avvisar Jesus eller är tom spydig mot henne, som i Kana bröllop. Maria, åtminstone periodvis, var bland andra kvinnor vilka följde och tjänade Jesu och lärjungar, men tycks inte haft någon framstående plats bland dom.

    När Jesus vid korset hänvisar Johannes till att vara en son till Maria , är det som återbetalning av en skuld. Jesu hade inte varit någon exemplarisk äldste son ,som tar hand om sin mor när fadern har försvunnit.
    Det är synd om Maria.Svärdet genomborrade hennes hjärta kanske flera gånger pga Jesus.

    Det är något mytiskt med Maria-kulten, den kan fungera som förebild och ide för världens mödrar i ont och gott. Den kan kanalisera längtan efter en aldrig upplevt kärlek till ens egen mor.

    I ett sammanhang kom jag i kontakt med en ung kvinna, som hade alla tecken att vara gravid, fast hon inte var det. Dessutom var hon lycksalig eftersom hon skulle föda fram Jesus. Hur många blivande mödrar har önskat sig att barnet som dom bär skall vara den som ”frälsar” familjen genom att bli något messianskt som framgångs rik affärsman eller konstnär eller politiker?

    Vist är Maria en länk till Jesus som Kristus men hon har en egen funktion i dom enskildas andaktsliv.Och vad är det fel med det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s