Handling och bön må bli ett.

All förnyelse börjar med och ledsagas av bön. Handling och bön hör ihop. Handling utan bön blir rent människoverk, ett Babelstornsbygge och mister sin kraft. Bön utan handling kan urarta i överandlig självbespegling. Aposteln Jakob varnar oss för att en tro utan gärningar är död (Jak kap 2). Man kan be illa, och då är det till inget gagn. All bön måste ske i Ande och sanning. Sedan kan det finnas människor och ordnar som har en särskild kallelse att fördjupa sig i kontemplativ bön. Detta är också en tjänst för mänskligheten, medan  andra är kallade att leva ett aktivt liv i samhällsgemenskapen, men det motsäger inte det grundläggande att handling och bön är integrerade i det kristna livet.

Bönen för Kyrkans förnyelse i den Helige Ande fortsätter.  Det förutsätter att vi också är beredda att gå framåt, vara lyhörda och svara på Anden då han kallar oss, precis som Maria sade sitt Ja.  Den helige Ignatius av Loyola sade: Ansträng dig själv som om 100% berodde på dig och inget på Gud, och förtrösta på Gud som om 100% berodde på honom och inget på Gud.

Den saliga Elenas vision var en globlal ständig bönegemenskap där vi ber om ett nytt utgjutande av Anden över kyrkan. Ett globalt bönerum, som den Övre salen i Jerusalem där apostlarna tillsammans med Jesu mor Maria höll ut i bön i väntan på Pingstundret.Och när Pingsten kom förvandlades den instängda skaran till en förkunnande gemenskap som förkunnade på gator och torg, och Kyrkan var född.

rosenkransMan kan be på många olika sätt. Rosenkransbönen är en form som många katoliker känner till och praktiserar. Den är unik genom att den kombinerar förbön för Kyrkan och världen här och nu med kontemplation över olika aspekter av frälsningsmysteriet med fokus på Jesus liv. Den fokuserar också på mötet mellan Gud och människa, där Maria står som representant för mänskligheten. Genom sitt Ja öppnar hon för frälsningen, genom Guds handlande med henne visas på människans värdighet och vad frälsningen innebär för varje människa som säger sitt Ja.

Man ber fem dekaler omfattande Fader vår (1x) Var hälsad Maria (10x) och Ära vare Fadern (1x). För varje dekad begrundar man en aspekt av frälsningsmysteriet.

Vi har de glädjerika mysterierna som handlar om Guds handlande med människan genom Inkarnationen, Sonens människoblivande:

  • Ängeln som kom till Maria och förkunnade hennes utvaldhet att föda Frälsaren. Marias Ja. (Luk 1:26-38)
  • Marias besök hos Elisabeth (Luk 1:39-56)
  • Jesu födelse i Betlehem ((Luk 2:1-20, Matt 1:18-2:12)
  • Jesus frambärs i templet (Luk 2:22-40)
  • Jesus återfinnes i templet vid 12 års ålder (Luk 2:41-52)

Vi har de smärtorika mysterierna som handlar om Jesu lidande och död:

  • Jesus dödsångest i Getsemane (Matt 26:36-46)
  • Jesus gisslas (Matt 27:26)
  • Jesus törnekrönes (Matt 27:27-31)
  • Jesus bär sitt kors (Joh 19:17)
  • Jesus korsfästes och överlämnar sin ande (Matt 27:32-56)

Vi har de ärorika mysterierna som handlar om vad Frälsningsmysteriet utverkar åt mänskligheten:

  • Jesus uppstår från de döda (Matt 28:1-10)
  • Jesus himmelsfärd (Apg 1:6-11)
  • Andens utgjutande på Pingstdagen (Apg 2:1-11)
  • Jesus upptar Maria till himlens härlighet (Upp 12:1)
  • Jesus kröner Maria i himlen (Jak 1:12)

ICCRS introducerar nu Rosenkransen för en ny världsvid Pingst som fokuserar på Den Helige Ande i våra liv. Det kristna livet börjar ju här och nu i och med vårt dop och att vi tar emot trons fullhet och låter Andens liv verka i oss. På så sätt hör dessa mysterier hemma mellan de smärtorika mysterierna och de ärorika som handlar om vårt livs fullbordan i himlen:

  • Utlovande av Anden enl profeten Hezekiel (Hes 36:24-28)
  • Jesu dop i Jordan (Luk 3:21-22, 4:14-19)
  • Blod och vatten från Jesu sida (Joh 19:30-35)
  • De Andliga nådegåvorna till Kyrkans uppbyggnad enl Paulus (1 Kor 12:1, 4-11, 27-31)
  • Missionsbefallningen: Evangelisation i den Helige Andes kraft (Mark 16:15-20)

Samtidigt som vi begrundar de olika mysterierna i den Helige Andes rosenkrans ber vi specifikt för Förnyelsen, för Kyrkan i de olika världsdelarna och hennes evangeliserande uppdrag.

[Läs mera im ICCRS rosenkrans här med länkar till foldrar på olika språk som kan tas hem och skrivas ut]

Annonser
Det här inlägget postades i Church, Katolska kyrkan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Handling och bön må bli ett.

  1. Leopold Holtter skriver:

    Reblogga detta på Tankar i natten och kommenterade:
    En mycket intressant genomgång av balansen mellan bön och handling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s