Där alltför ivrig katolsk apologetik skrämmer bort tror jag Gerdmars bok istället kan stimulera intresset för Katolska kyrkan

Jag ser att Anders Gerdmars bok diskuteras flitigt nu i pressen, och idag citerade tidningen Dagen från min blogg, så det är bäst att jag skyndar mig att skriva utlovande fortsatta kommentarer.

Ulf Ekman intervjuades i samma artikel där jag citerades, och han befarar att Gerdmars bok vrider klockan tillbaka, så att vi på nytt får en mera antikatolsk evangelisk kristenhet i Sverige. Jag tror den faran är överdriven, därtill har Gerdmars bok alltför lite antikatolicism över sig, han erkänner också bra sidor med Katolska kyrkan och att också evangeliska samfund har sina brister. Boken är inte anti-katolsk men förklarar sakligt i positiva termer vad den typ av evangelisk kristendom Anders Gerdmar representerar står för idag. Därför tror jag inte boken stimulerar till antikatolicism, men väl till ett ökat intresse för saklig teologisk diskussion, vilket inte är till nackdel för Katolska kyrkan och gynnar ekumeniken.

Många är positivt inställda till Katolska kyrkan idag och söker sig själva information, en del konverterar. Men de flesta aktiva evangeliska kristna som inte tror att Katolska kyrkan är rätta vägen är inte mottagliga för katolsk apologetik. Tvärtom ökar alltför ivrig sådan deras motstånd mot Katolska kyrkan. För denna grupp tror jag paradoxalt nog att Anders Gerdmars bok är en bättre inkörsport till kunskap om Katolska kyrkan som också kan stimulera nyfikenheten att utforska mera.

Förra gången skrev jag om kyrkosyn och min nästa artikel som jag håller på att förbereda kommer att handla om den konkreta kontexten och den nedskrivna texten, dvs förhållandet mellan Bibeln och den totala traditionskontext i vilken tron förmedlas. Att få ett bättre perspektiv på vad tradition handlar om tror jag nämligen är grundläggande för det fortsatta ekumeniska samtalet. Att Bibeln är Guds inspirerade ord som är normgivande för Kyrkan är vi överens om, vilket också Anders Gerdmar konstaterar.  Traditionen är inget mystiskt, inte ens en dogm utan ett faktum. Som det hör till alla mänskliga gemenskaper att leva i en tradition, så är det också med Kyrkan. Som troende gemenskap är vi bärare av ett kollektivt minne som bygger på vad vi fått ta emot genom tidigare generationer som kommunicerat det till oss. Bibeln är förstås mitt i traditionen och Bibeln tolkas i ljuset av en tradition alltsedan apostlarna. Förnyelse handlar inte om att kasta ut traditionen, utan om att skilja ut bra tradition från dålig tradition. Förnyelse handlar om att den rätta traditionen skall kunna komma till uttryck också idag. Detta vill jag säga lite mer om i nästa inlägg.

Sedan tänkte jag avhandla följande ämnen:

  • Maria och helgonen, avlat
  • Sakrmenten
  • Tjänstegåvor och biskopsämbete
  • Påvens roll
  • Andens dop och kyrkans sakramentala struktur

Jag återkommer.

siljanrättvik

Det här inlägget postades i Church, Katolska kyrkan och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Där alltför ivrig katolsk apologetik skrämmer bort tror jag Gerdmars bok istället kan stimulera intresset för Katolska kyrkan

  1. annorzzz skriver:

    Låter spännande. Väntar med förväntan på fortsättningen…

  2. Ping: En frikyrka som inte inser att man är delaktig i en tradition sågar av grenen man sitter på | Bengts Blogg

  3. Leopold Holtter skriver:

    Jag haft glädjen att följa din blogg nu i flera år, vilket inneburit att jag sluppit falla i alltför många fällor av rosenkindad entusiasm, som vi nykonverterade så lätt kan drabbas av!
    Tack för att din blogg finns!

  4. Thorsten Schütte skriver:

    Det som ofta är huvudstötestenar för oss protestanter, såsom synen på Påven, Maria; Helgon mm har jag inga större problem med när jag genomskådar att det ofta är frågan om vulgärprotestantiska nidbilder man reser agg emot.. Det som skaver mest hos mig är frågor såsom synen på kvinnliga präster och att vi inte kan ha nattvardsgemenskap. Men vem vet vad som händer under min återstående livstid här på jorden…

  5. Ping: Avlat | Bengts Blogg

  6. Ping: Det finns bara en enda allmän apostolisk kristen tro | Bengts Blogg

  7. Ping: Anders Gerdmars balansgång | Bengts Blogg

Kommentera

