Yttre och inre universum

friskmorgon

Frisk morgon, luften sval men inte kylig.
Dagen har ännu inte hunnit bli nedsolkad.

Blånade berg bortanför vattenspegeln.
Röda stugor och björkars skira grönska i sluttningen ner mot sjön.
Kråkfåglar kraxar kring på gräsmattan och i snåren.
I fjärran gal en tupp.

När jag skall formulera en tanke fokuserar jag på mitt inre universum och glömmer tillfälligt natursceneriet jag är en del av.
Ändå hör det yttre och det inre ihop men på ett sätt jag inte kan greppa och ha kontroll över.
Livet är nåd och åter nåd…

…………………………………..

Fakta: medvetandets bandbredd är bara c:a 20 bit/sekund, en ytterst liten bråkdel av all den information som strömmar in via våra sinnen. Den bild av verkligheten jag observerar är redan historia. (Från Tor Nørretranders bok Märk världen)

Det här inlägget postades i Tro och vetande, vetenskap och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Yttre och inre universum

  1. Dublin skriver:

    Underbart är kort

Kommentera

