Ulf och Birgitta Ekman om den nya boken om deras väg till Katolska kyrkan

den-stora-upptUlf och Birgitta Ekman reser just nu runt i de katolska församlingar i Sverige tillsammans med bokförlaget Catholica och presenterar sin nya bok ”Den stora upptäckten” om sin väg till Katolska kyrkan.

Nu är det Stockholmsområdets tur. Söndag 29 november är de i S:t Botvids församling i Fittja i samband med högmässan kl 12.00 och den 13 december kommer de till Katolska domkyrkan. Då vill jag nog vara med.

Jag ser att diskussionen om Stiftelsen Livets Ords ekonomi och pensioner som fördes i kristen press för ett år sedan nu går i repris genom att Svt Uppdrag Granskning tar upp samma sak. Det hela är inte mer eller mindre sant nu som då. Att stiftelsen på den tiden beslutade om sina egna pensioner var ett misstag, också att det dröjde länge innan det ordnades med pensionsavtal till övriga anställda i Livets Ord, men för övrigt verkar det mest röra sig om obekräftade anklagelser.

 

Dags att länka till mitt inlägg jag skrev för nästan exakt ett år sedan: Livets Ord akt 3: Pensionerna

Ser också att Ulf Ekman själv kommenterat kvällens granskning på sin blogg.

Livets ord har lagt upp en blogg där man ger hela bakgrunden till det som antyds i programmet och där finns en oklippt version av intervjun med Livets Ords pastor Joakim Lundqvist.

Det här inlägget postades i Church, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Ulf och Birgitta Ekman om den nya boken om deras väg till Katolska kyrkan

  1. Alma-Lena skriver:

    Min bror var en av dem som lurats av LO att ge bort enorma summor pengar. Han lever nu i fattigdom. Jag har själv hört åtskilliga ”kollekttal” där man tiggt pengar till sig själva som talare. Ulf Ekman höll brinnande kollekttal och även andra i LOs ledning. De måste finnas dokumenterade eftersom de skickade ut videor i hela landet. Tråkigt nog har jag slängt bort min brors samling, tråkigt eftersom jag ser hur sanningen manipuleras av denne mästermanipulatör än i denna dag.

    Jag är så ledsen att RKK nu sällar sig till skaran av duperade. Störs du inte alls av alla människor som farit illa av LO? Funderar du aldrig över varför UE saknar förmåga att be om förlåtelse och erkänna sina skulder? Att du inte stör dig på hans teologiska villospår, som han inte heller tagit tydligt avstånd ifrån ex.vis JDS-läran, har förvånat mig, men hur denna girighet kan undgå dig är svårt att begripa. Hanterandet av pensionen var inte ett ”misstag” det var bara en i raden av girighetssynder begångna av UE, dessutom helt och hållet olaglig.

    Jag har blivit åsyna vittne till hur en LO-predikant försökte lura en snäll kompis att skänka sin fina Cheva till honom. Vem har fel: alla som har sett det jag sett? Alla som upplevt det min bror upplevt? Alla som fått låga löner och gett stora gåvor till UE? En enda person står och förnekar allt detta uppenbara som hänt och det är UE. Vad ger dig anledning att lita mer på honom än alla andra? Vilken vinst har vi av att ljuga och vad tjänar han på att ljuga?

    Jag tillhör dem som tycker att Ekmans gjort rätt i att gå till RKK, där kan de kanske ha en chans att finna ro, men som det nu ser ut verkar de bara framhärda i samma högmod och vägran att se sina uppenbara synder som synder. Botgöring vore på sin plats, det kunde ge dem frid och låta dem slappna av. Dessutom skulle de vinna trovärdighet. En trovärdighet som RKK borde invänta innan de släpper ut Ekmans i strålkastarljuset.

    • Anneli Magnusson skriver:

      Alma-Lena,
      Tack för att du berättar vad din bror och indirekt alla omkring drabbats av! De här vittnesmålen om vilket elände Livets Ord/ Ulf Ekman orakat är svåra att vifta bort och därför så viktiga.
      Jag uppfattade reportaget i ” Uppdrag granskning” som välgjort, men det är svårt att granska en stiftelse. Anna Lidman hade trots det fått fram många uppgifter.
      Däremot förstår jag inte riktigt varför du tycker att det är bra att han konverterat till Katolska kyrkan? Visst betonas bikt och botgöring men det finns också girighet och maktmissbruk som kan vara frestande att delta i.
      Anneli

      • Alma-Lena skriver:

        Du har helt rätt i att alla runtomkring min bror haft/har det svårt pga LOs prosperity gospel, UEs övertygande ”karisma” och löften om välsignelser över företag o.dyl om man ger till LOs verksamhet. Tack för din medkänsla.

        Jag kanske har en felaktig bild av RKK, men det är en episkopal kyrka med en hierarki som lättare tar itu med missbruk av makt över människor. LO var ju, som framgick av reportaget, oerhört toppstyrt och slutet i och med stiftelseformen. Den där ”ministry”- industrin inbillar jag mig är svårare att bedriva i ett sammanhang där fler har ett ord med i laget och av naturliga skäl är de inte släkt med varandra. I LOs stiftelse ingick svärfar Ekman (Nilsson i efternamn), fru Ekman, söner Ekman, svägerska Ekman osv.

        Sedan tänker jag att Ekmans kommer att må väl av att inte vara i ledarskap utan kunna vila i att vara vanliga lekmän utan tyngande ansvar. Han ser så avspänd ut numera, jag tror han mår väl i sitt nya sammanhang. det unnar jag honom eftersom jag tror att ingen kan må bra i längden av den position som UE tillskansade sig i LO. Bara hans märkliga försvar på bloggen där han menar att han själv betalat för sin swimmingpool (!) gör att jag antar att umgänge med Anders Arborelius och andra som givit fattigdomslöfte kan göra honom gott.

        Jag tycker nämligen att man blivit mer än fartblind om man inbillar sig att det är en ”normal” lön att sonen vid knappa 30 hade 60000 i månaden och att man tar ut en sådan lön av offrade medel att man har råd med en swimmingpool. Oavsett om man bedriver ”ministry” -industri eller vad man vill kalla det, är en kristen kyrka ingen industri och skyhöga direktörslöner är på inga sätt försvarbara, desto mindre skyhöga pastorslöner. Och jag kritiserar med lika stor emfas skyhöga löner inom SvK.

      • Anneli Magnusson skriver:

        Jag har mött människor som befunnit sig i sektliknande grupper, så jag kan någorlunda förstå vad din bror och familjen har gått igenom.
        Visst utgör Katolska kyrkans struktur en broms för sekttendenser. Och för att kunna utnyttja de ekonomiska tillgångarna måste man högre upp i hierarkin än vad Ulf Ekman kommer att hinna. Tror jag i alla fall.
        Anneli

      • Alma-Lena skriver:

        Ja sektliknande grupper är sannerligen inte nådiga.

        RKK borde vara en tryggare plats för den som lätt frestas till maktmissbruk och girighet än en frikyrkoförsamling som man själv grundat. Just detta att det tar tid att avancera till de ”farliga” positionerna tycker jag är något RKK erbjuder som kan vara till gagn för UE.

    • bema skriver:

      Alma-Lena!
      Jasså, du är så direkt berörd genom din anhörigkrets av att människor farit illa av förkunnelsen på Livets ord. Jag beklagar för både dig och din bror.

      Jo, jag störs av att människor farit illa av LO. Det är inte alls bra. En förkunnelse vars intention var att uppmuntra till tro och befrielse fick i vissa fall helt motsatt effekt: Personer som ännu mer bands upp i skuldkomplex och annat man haft med sig i bagaget och skapande av nya trauman.

      Ingen människa skall behöva gå omkring med livslångt lidande på grund av detta och känna att man inte kommer vidare i sitt liv. Det finns hopp och möjlighet att komma vidare både genom själavård och förbön som kyrkorna erbjuder och genom traumaterapi som erbjuds av psykiatrin, och jag önskar att var och en som hamnat i detta skall kunna hitta sin väg vidare.

      Skall man offentligt och kollektivt be om förlåtelse, så menar jag att det grundläggande är att man är överens om en beskrivning av vad det är man ber om förlåtelse för. Annars blir det ett slag i luften och var och en tolkar det på sitt sätt. För vissa blir det kanske en tröst, för andra helt otillräckligt och bara ett sätt att späda på traumat. Jag menar att Ulf bett om förlåtelse så långt som är rimligt i andra delen av sin självbiografiska bokserie (där den nya boken om vägen till Katolska kyrkan kan betraktas som tredje delen).

      Jag menar att den polariserade debatt som uppstått för och emot LO, för och emot Ulf Ekman med krav på omfattande offentlig avbön inte gynnar läkningsprocessen hos dem som är drabbade, utan att det istället låser processen.

      Jag rekommenderar dem som är drabbade att som motvikt till det kritiska att också försöka lära känna den person som är föremål för deras bitterhet. Hur tänkte han? Vad var det egentligen för slags tro han försökte förmedla men som i mitt fall gick så fel? Ett sätt att göra detta är att läsa hans memoarserie.

      För en del är kanske traumat så stort att det inte är möjligt. Då kan man behöva hjälp på annat sätt. Har man fortfarande kvar förtroende för Livets Ord idag, så har Joakim Lundqvist sagt att var och en är välkommen att tala om detta. Har man inte kvar förtroendet för Livets Ord men ändå är troende och har förtroende för kristna kan man söka en själavårdande kontakt i det kristna sammanhang som man finner lämpligt. Har förtroendet till kristendom och kyrka över huvud taget blivit skadat rekommenderar jag att man söker sig till psykoterapi och traumabehandling inom Landsting eller privat. Det viktiga jag vill säga är att det finns hjälp att få.

      Din andra fråga varför Katolska kyrkan ”släpper fram” Ulf Ekman vill jag kommentera såhär: Katolska kyrkan har de aktörer den har på gott och ont (samma kunde sägas om hela kristenheten: Kristi kropp, kyrkan, består av de bångstyriga barn den består av). Även om det kan vara problematiskt både med intensiva kritiker och alltför ivriga supporters, så kan Katolska kyrkan inte och skall inte heller hindra människor att vara dem de är, endast i fall då man aktivt motarbetar grundläggande lära har man vissa disciplinära åtgärder att ta till. I så fall finns det väl många inom katolikernas egna led, både biskopar och präster såväl som lekmän som man kunde ha synpunkter på. Men katolska kyrkans uppgift är inte att döma, det är inför vår Herre på den yttersta domens dag som plus och minus räknas ihop i vårt liv, och då får vi alla hoppas på Guds barmhärtighet. Ulf och Birgitta har valt att skriva den aktuella boken, bokförlaget Catholica som är privat har valt att ge ut den, och självklart finns det ett intresse att ta del av detta, vare sig man tycker att det vore passande för dem att ligga mer lågt eller inte (läs utgivarens kommentar till Uppdrag granskning här).

      • Alma-Lena skriver:

        Tack för utförligt svar! I vårt fall är det svårt att reparera en del av skadorna, men jag tänker att UE skulle ha möjlighet att med sina pengar starta en fond för människor som lidit ekonomisk skada (som i min brors fall; hela vuxenlivet i en skuldfälla med allt vad det innebär: omöjligt hyra bostad, omöjligt få jobb, företag där man inte får betalt för sina varor eftersom folk vet att man är desperat, svårt att få bankkort, ingen sjukkassa/föräldrapenning etc. etc. ). UEs sk. ursäkt var så inlindad att den lade skulden på dem som lidit skada, Jag önskar han hade låtit bli den. Full pudel eller inget alls är det enda som läker sår i sådana här fall.

        Sedan måste naturligtvis LO ta avstånd från det hedniska Prosperity gospel man predikade, både för sin egen skull och alla andras som dragits in i denna villolära med alla dess både timliga och eviga konsekvenser. Kanske klarade sig min bror bättre än andra eftersom han inte knuffades utför stupet genom att LOs utfästelser visade sig vara ”sanna”; trycker man rätt på böneautomaten ”gud” kommer ett visst utfall. Hade det funkat hade han kanske varit utom räddning. Vad jag kan se är det Mammon och hedniska riter, inte Gud och kristet böneliv man predikade (predikar?).

        Visserligen lär jag aldrig se min bror i en kyrka igen, men hans frälsning oroar jag mig inte för. Värre är det om man fortsätter på en olycksväg, därtill uppmuntrad av ”framgång”. Och hur är det med den obotfärdige som fortfarande hävdar att min bror inte skadats och om han skadats var det egentligen hans eget fel?

        Jag tänker att katolska kyrkan har ett läkande institut som kallas ”botgöring” som i mycket liknar hur laestadianer gör (här är ju också bikten väldigt levande och viktig, liksom i RKK). Be den skadade om förlåtelse med uppriktigt hjärta utan omskrivningar eller skuldbeläggande av den man skadat är steg ett, men sedan kommer försök att gottgöra, inte med fotvandringar till pilgrimsorter som på medeltiden, utan med konkreta insatser för att hjälpa. Är den man skadat död, kan man hjälpa anhöriga eller stödja ett projekt som hjälper människor som utsatts för ngt liknande. I UEs fall tycker jag en fond där utsatta kan få hjälp att sanera ekonomin vore en bra botgöring. LO kunde naturligtvis göra sammalunda. Jag förstår att de jobbar bland tiggare, hemlösa och flyktingar just nu, det låter som en lysande idé, om de inte predikar villoläror för dessa utsatta förstås. Detta arbete räcker dock inte för alla som skadats, så en fond vore verkligen av nöden.

        Denna skuldsanering är verkligen nödvändig, för det är ganska lätt att få skuldsanering av samhället om du köpt kläder på kontokort, men har du trott på prosperity gospel och levt efter dess principer är du rökt lax. Då kan du möjligen få hjälp pga hur länge du varit skuldsatt och inte ens det är säkert. Dessutom anser jag att det välfärdssamhälle som LO förut talade så illa om, av moraliska skäl skulle slippa ta det ansvar som rätteligen är LOs.

      • Alma-Lena skriver:

        Usch vad långrandig jag blev, nästa fråga får en egen ruta: Vad gäller katolska kyrkan och dess behandling av UE förstår jag att en kyrka inte kan sätta munkavle eller näringsförbud på enskilda medlemmar. Det vore förfärligt! Men man kan ju välja vilka böcker man skriver förord i, vem som får vara retreatledare och vilka man inbjuder till samtalskvällar och försiktighet bör särskilt råda med nya medlemmar av rent pastorala skäl. Se på hur fel det blev när de protestantiska kyrkorna i Sverige slängde ut Marcus Birro i rampljuset medan han ännu var ett ofullgånget foster i kristenlivet.

      • bema skriver:

        Du har rätt, biskop Anders har skrivit ett förord i boken, det hade han lika gärna kunnat välja att inte göra, det blir ett officiellt uppbackande som är problematiskt och riskerar att skicka felaktiga signaler till dem som farit illa.

  2. Gert Gelotte skriver:

    Alma-Lena,
    jag beundrar din förmåga att bibehålla lugn och saklighet när din bror råkat så illa ut. Och jag tycker som du, att biskop Anders och stiftet borde haft omdöme nog att avstå från att promota paret Ekman. Inte i första hand för att skydda stiftet utan för att jag tror Ulf Ekman skulle må bra av att inte vara huvudperson i sin egen show. Ditt förslag om en fond tycker jag är högst rimligt.

    Gert Gelotte

  3. StaffanW skriver:

    Jag delar Alma-Lenas syn på UE. Synd bara att UG slarvade bort möjligheten att en gång för alla avslöja UE. Blev lite för mycket hätska ostyrkta anklagelser som mer bekräftade Anna Lindmans egen position, än UE eller LO-styrelsens ev. oegentligheter.
    Sedan undrar man ändå varför inte UE ställde upp och förklarade sin bild på det sätt som han nu gör på sin egen blogg. Eller varför övriga i LO’s styrelse inte öppet redovisade svaren på de frågor UG ställde. De var ändå högst berättigade, enligt min mening.
    Nej, det sammantagna intrycket är att det ”luktar skunk” rakt igenom.

  4. Thorsten Schütte skriver:

    Var doktorand och medlem i Uppsala Baptistförsamling på 80-talet just när LO uppstod och kände mig både då och nu mycket kluven. En del unga vuxna från min församling drogs dit, alt från att vara där ibland till att bli medlemmar och det som jag mest reagerade emot då var betoningen på framgångsteologin som jag uppfattar som djupt obiblisk. Likaså anser jag stiftelseformen med sin mycket begränsade insyn strider mot den svenska demokratiska folkrörelsetraditionen inom ”vanliga” frikyrkor. Efter flytten till Västerås har jag mera sporadiskt följt LO, som även fick avläggare i Västerås, mitt intryck är att med åren blev skillnaden till ”vanliga” pingstförsamlingar mindre. Men i massmedia har LO sedan blivit ett så omtyckt objekt att tycka illa om att jag inte ville vara med i den ylande vargflocken. Som sagt, kluven är ordet för min inställning.

  5. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Att stiftelsen på den tiden beslutade om sina egna pensioner var ett misstag, också att det dröjde länge innan det ordnades med pensionsavtal till övriga anställda i Livets Ord, men för övrigt verkar det mest röra sig om obekräftade anklagelser.”

    Undrar vad du anser om min version av din ovanstående beskrivning ?

    Min version skulle lyda så här ….. Att stiftelsen på den tiden beslutade om sina egna pensioner var förutom ett brott mot stiftelselagen dessutom ett djupt svek mot församlingsmedlemmarna – och som genom att det först rättades till efter hård kritik från media – på ett förödande sätt har underminerat fortsatt trovärdighet.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=18208

    // Irène

    • bema skriver:

      Irène!

      Detta är den viktiga kärnpunkten i den kritik som riktas mot Livets Ord och den tidigare styrelsen i stiftelsen men som drunknade i UG´s försök att blåsa liv i den tidigare exempellösa häxjakten på LO o UE genom suggestiva filmklipp tagna ur sitt sammanhang, odokumenterade påståenden och ibland rena lögner.

      Jag skulle säga att LO-ledarna blivit fartblinda. Skall man tala om girighet och korruption finns betydligt värre exempel inom både sekulär sektor och inom andra samfund. Det måste man hålla i minnet för att balansera den ensidiga propagandan mot Livets Ord. Det är nu ingen ursäkt, tvärtemot bör man förvänta sig mycket mer av personer som förkunnar ett så starkt budskap om tro och uppoffring i Guds namn. Om inte ledarna lever som man lär så skorrar det desto falskare. Människor lyssnar hellre på ledare som är goda exempel i sina liv än på ledare som förkunnar starka budskap utan att leva efter dem. Så frustrationen och det brustna förtroendekapitalet kan man förstå.

      Jag menar också att både organisationer och människor kan lära av sina misstag och utvecklas.

      Angående lagligheten i att stiftelsemedlemmarna beslutade om sina egna pensioner: Enligt jurist från länsstyrelsen som intervjuades i UG så får man inte göra så, att det var olagligt. Å andra sidan frågar jag mig: Hur gör man då i en mindre styrelse där alla känner alla: Får en i taget gå ut under tiden som man diskuterar den personens pension? Kanske kunde man få det formellt giltigt så, men i praktiken snackar man väl ändå ihop sig innan om principerna.

      • ingegerdvisser skriver:

        Det här tjafset och omtugget om LO:s pensioner får inte överskugga allt annat gott som Ulf och Birgitta Ekman har uträttat genom Livets Ord. Det har ju redan manglats fram och tillbaka och de har ju inte kommit några nya ”skandaler” som gör att trovärdigheten ifrågasätts. Om det var fel, som det tycks vara att själva besluta om dessa pensioner, så får det inte skymma blicken för det goda. Att gå felfri genom åratals granskning i ekluten som en Herrens apostel och tjänare är nästan omöjligt. Men varför är just de fel som begicks så oerhört intressanta i förhållandet till det som borde lyftas fram i stället? Hur har Gud använt Ulf och Birgitta Ekman i sin tjänst? Har Gud blivit förhärligad genom denne apostel? Har de stått under Guds ledning som ödmjuka tjänare och lyssnat på Guds kallelse? Har Gud visat att han kan verka genom dem även i Katolska Kyrkan? Den stora kapacitet och arbetsbelastning som denne sentida profet och förkunnare är omöjligt för en människa att göra i egen kraft har jag och många med mig förstått. Ulf Ekman har stått till Guds förfogande och ska göra det även i den Katolska Kyrkan med sin stora erfarenhet av andligt ledarskap i församlingarna när vi katoliker släpper in Andens gåvor i våra församlingar.Ulf är en bra lärare och är ansvarsfull i sin undervisning – han har gått i Andens och Korsets skola dessutom – i ödmjukhet inför uppdraget. Det är så typiskt för Ondskans arbetssätt att låta anklagelserna skymma det verkligt goda. Men våra bröders anklagare har störtats ner. Halleluja! Ingegerd Visser sann katolik

  6. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Hur gör man då i en mindre styrelse där alla känner alla” Juridiska frågor är nog bäst att jurister svarar på.

    Du talar om ”fartblindhet” ………vilket i sammanhanget låter vilseledande i mina öron.

    Jag tror att de ord vi använder är av betydelse för hur vi bedömer konsekvenser av handlingar.

    ”Fartblind ” leder i alla fall mina tankar bort från BERÄKNING (för egna fördelar) vilket kanske just är din avsikt…..?

    Beräkning (för egna fördelar) kräver tid och eftertanke – alltså TVÄRTOM mot ”fartblindhet”…..

    Jag tror att människan är född med ett sorts rättspatos och sannings-och tillitsbehov inom sig dvs oavsett religion eller icke -religion. Som kristen skulle jag uttrycka det så att Gud har skapat människan med sinne och behov för rättvisa, sanning och tillit.
    Den människa som hävdar och gör anspråk på att höra Guds röst och säger sig förmedla Guds budskap får därför stora förväntningar på sig att just vara sann och verka för rättvisa dvs att leva som man lär i betydelsen att vara TROVÄRDIG och TILLITSVÄRDIG . Om det visar sig att vederbörandes egen livsföring inte stått i samklang med vederbörandes lära uppstår inte bara sorg och MISSTROENDE utan även vrede och krav på gottgörelse.
    UE är ”kändis” inom svensk kristenhet och har där tagit stor plats i offentligheten från allra första början och måste därför som alla kändisar – på gott och ont – finna sig att vara objekt för allmänhetens intresse.

    Så länge UE på sin hemsida tror att det R Ä C K E R med att han ULF EKMAN påstår att alla andra har ”fel minnesbilder ” av olika händelseförlopp – underförstått att det är ULF EKMAN som har ensamrätt på rätt minnesbilder så illustrerar UE extremt dålig människokännedom -en egenskap som nog de flesta utgår ifrån är en förutsättning för att vara en god kyrko-och samfundsledare…….

    Varför kräva kontanter som ändå sedan ska sättas in på Livets Ords konto ? Låter som en omväg i mina öron. Varför så omständigt ?
    Varför först besvära vederbörande någon som vill betala med check att först vederbörande någon ska omsätta checken i kontanter som UE sedan själv ska sätta in på Livets Ords konto ? Om inte UE förstår att detta beteende luktar gravad hund och att lukten inte försvinner bara för att UE gör sig oanträffbar för SVT så är det illa ….
    Om UE inte förstår att hans apologeters förklaring med ”fartblindhet ” enbart tolkas som dimridåer så är det just en indikation på att det ur allmänintresse kan vara befogat med UPPDRAG GRANSKNING av en kändis affärer, ty alla har varken tid, lust eller tålamod att läsa UE böcker- som om jag förstått saken rätt – ändå bara handlar om tingens andliga ordning …..

    Till allt detta kommer därefter den rent katolska aspekten. Hur tror du att vi som var med och startade Katolsk Vision känner apropå det här med rättvisa. När vi för 10 år sedan tillsammans med Wir sind Kirche representanter från Norden och utanför Norden skulle mötas och hade inbjudit Christian Weisner – främste talesman för Wir sind Kirche i Tyskland – fick vi nobben att låna Stiftets lokaler som mötesplats en enda gång. När vi ville betala en annons i Katolskt Magasin för att marknadsföra oss förbjöds detta. Jämför med marknadsföringen som UE nu tillåts göra. Biskop Anders skriver förord i UE bok dvs certifierar UE bok som katolsk men vi hade ”inte bemyndigande att kalla vår vision katolsk. ”
    Det stiftsledningen signalerar är tycke och smak för en katolicism som i mångas ögon inte är representativ för den universella katolska kyrkan men som finns där utanför Stiftets nationsgräns och som innehåller en så mycket BREDARE ALLMÄNNELIG kyrka än den som odlats fram i lilla Sverige.

    // Irène

  7. Alma-Lena skriver:

    Tack alla för ett fint samtal; Bengt,Anneli, Irène, Gert, Staffan, Torsten. Det har varit läkande för mig.

  8. Ping: Gråskalor | Rebella undrar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s