Flyktingar erbjuds härbärge i Sta Klara kyrka

Vi hör nu att flyktingströmmen till Sverige är större än under Balkan-kriget. Det är vårt att erbjuda alla plats och alla insatser behövs. Sta Klara kyrka i Stockholms city är en av de kyrkor som försöker hjälpa till. amn upplåter nu kyrkorummet som sovplats för dem som ingenstans har att ta vägen. Läs mera här.

Flera kyrkor och andra frivilliga och organisationer, bl.a. Frälsningsarmén mobiliserar också för att bereda härbärge.

Det här inlägget postades i Church, Samhälle och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Flyktingar erbjuds härbärge i Sta Klara kyrka

  1. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Nu är det Jesusmanifestation på riktigt och inte bara ”fundamentalistiskt åsiktsjippo”.

    // Irène

    • bema skriver:

      Irène!
      Ja, en riktig Jesusmanifestation.
      Låt oss lägga ner stridsyxan nu. Klart att kärleken och den konkreta hjälpen till den nödlidande medmänniskan är evangeliets första väg. Utan det blir förkunnelsen haltande och inte trovärdig. Bara jag inte kallar det katolsk sociallära tycks vi vara överens om det.

      Sedan behöver vi också samlas i manifestationer kring den gemensamma grund vi har för vår tro. Gudstjänsten/mässan är ju det viktigaste uttrycket för detta. Men i en splittrad kristenhet behövs också olika manifestationer för den enhet vi redan har och som behöver komma till uttryck. Här kommer Jesusmanifestationen in.

      Också i det sekulära samhället finns behov att komma samman och manifestera vår gemensamma värdegrund. Valdagen är för mig en sådan högtidsstund. Jag förstår att för dig och många var manifestationen för flyktingarna på Medborgarplatsen en sådan stund också. Observera att jag skrev att jag hoppades att den skulle bära god frukt, även om jag satte ord på min tveksamhet också.

Kommentera

