Hela Sveriges kristenhet uppmanas till förbön för landet 7 dec med anledning av det politiska läget.

Man skall inte överdramatisera betydelsen av en regeringskris. Andra länder som Italien upplever det gång på gång men överlever ändå. Å andra sidan är läget allvarligt. Trots tuff politisk retorik mellan de olika blocken har det alltid funnits ett samförstånd kring parlamentarismens grundregler som man inte tänjt på genom att taktikrösta så att stabiliteten äventyras, utan partierna har solidariskt backat upp den regering som fått mandat, vilket gett en god grund för demokratiskt styre under ordnade former. Det vill vi vara rädda om och inte kastas in i ett mera kaotiskt och osäkert läge.

ljusSom kristna förtröstar vi på att Gud alltid finns med oss i medgång och motgång och att bön för vårt land är något av det mest konstruktiva vi specifikt kan bidra med i det läge som är. Vi är kallade att både i bön och handling bidra till det allmänna bästa.

Därför är det mycket bra att Sveriges Kristna Råd nu tar detta initiativ och uppmanar alla kristna i vårt land att gemensamt och enskilt be för den politiska situationen ivårt land, för regering och riksdag:

  • Södag 7 december bön i alla kyrkor.
  • 21-29 december en bönenovena (nio dagars bön) inför dagen då beslutet om extraval formellt skall fattas.

SKR´s hemsida där man kan läsa mer finns denna bön om ett gott samhälle:

Välsignad är du Gud vår Fader, som vårdar din skapelse och förbarmar dig över allt levande. Vi tackar dig för Jesus Kristus, din Son, i vilken din avsikt för varje människa blivit synlig. Genom honom har du väckt vår längtan efter dig och kallat oss till uppbrott, som pilgrimer på vägen genom livet. Tillsammans med hela din kyrka sträcker vi oss mot dig i bön.

Gud, sänd din Ande över vårt land. Vi ber om vishet och vägledning för alla som har ansvar i samhället – regering, riksdag och oss alla som medborgare. Vi ber om ett politiskt klimat präglat av dialog och respekt, om ett samhälle som värnar alla människors värde och värdighet.

Uppfyll oss med din helige Ande, som du har sänt till vår förvandling, så att vi kan vittna om dig med och utan ord. Uppliva bönens låga i våra församlingar. Besök vårt land med en andlig vår!

I Jesu namn.
Amen.

Det här inlägget postades i Church, Politik, Samhälle och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hela Sveriges kristenhet uppmanas till förbön för landet 7 dec med anledning av det politiska läget.

  1. Ping: Budskapet om evig frälsning, fred på jorden och kärlek till varje människa – God Jul! | Bengts Blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s