Bard om Ekman

Dagens Bard-teckning i DN sammanfattar sista veckans diskussion:

bardekman

Det här inlägget postades i Katolska kyrkan och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Bard om Ekman

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Bengt,
    Ja för att vara DN är det en bra illustration.
    Frågan är om Bard är medveten om att det troligen är Domkyrkan som blir paret Ekmans hemvist. För var annars hittar man (Opus dei) präster i kaftan och gammaldags biktstolar? Eller är detta en generell uppfattning bland icke-katoliker om hur katolska präster ser ut och hur bikt går till?
    Anneli

    • bema skriver:

      Du vet väl inget om vilken församling Ulf kommer att ha mest anknytning till. Troligare är väl Uppsala eftersom Ekmans bor i Storvreta. Det är ren spekulation från din sida.

      Angående teckningen: Gotiska kyrkovalv, kaftanklädda präster och den typ av biktstolar man finner i äldre kyrkor är en ikonografisk framställning som ofta används för att beteckna Katolska kyrkan. Det har inget med konkret verklighet att göra.

  2. Agnes skriver:

    Hej Bengt
    Angående bildförbudet i bibeln; skulle du vilja uttrycka hur du ser på det? Jag har bilder hemma på Jesus men enligt bildförbudet får jag inte det antar jag. Jag har lagt upp ett antal olika bilder och undrar över skillnaden mellan ikoner och andra bilder på Jesus. Finns en skillnad, om det finns någon, vadi består den av då anser du? Jag tänker då närmast på bildförbudet som vi alla verkar bryta mot.
    mvh Agnes
    http://regentags.wordpress.com/2014/03/16/ikoner-och-bilder-men-vad-betyder-bibelns-bildforbud/

    • bema skriver:

      Du kanske syftar på 2 Mos 20: 4-5:

      ”Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud…”

      Jag har nog tänkt att det rör sig om förbud mot beläten som man dyrkar istället för Gud själv, inte att man inte får avbilda saker och ting.

      Men inte bara detta, judarna var ju också mycket noga med att inte avbilda Gud, inte ens uttala hans namn. ”Jag är” var det namn Moses fick då Gud talade till honom i den brinnande busken.

      I och med Jesus, Gud inkarnerad i världen blir det något annat: Gud har själv blivit människa, uppenbarat sig för oss.

      Men det gamla bildförbudet har ändå spelat en roll under olika skeden i kyrkans historia. Denna faktaartikel från Bibelfrågan tycker jag är informativ.

    • Alma-Lena skriver:

      Gud ger sedan i tredje Moseboken noggranna beskrivningar av hur hantverkarna ska bygga tabernaklet med bilder av allt möjligt, till och med keruber, så bildförbudet finns inte, bara förbudet att göra beläten som man tillber. Men du har rätt, ikoner är snubblande nära beläten som man tillber. Den okonoklastiska striden under 800-talet utmynnade dock i att ikoner kan vara nyttiga för det andliga livet men de ska inte tillbes. Där råder väl en viss förvirring inom viss folklig fromhet. Jag tycker andra budet behöver lyftas upp, jag tror nämligen att våra inre gudsbilder också kan skymma sikten och bli en avgud vi tillber. Gud är större än vårt hjärta skriver Johannes, och våra inre gudsbilder är mindre än den Gud som finns till. Det tror jag andra budet vill säga oss ännu idag.

  3. Andrzej skriver:

    Det finns inget bildförbud i Bibeln. Du blandar nog ihop med Koranen!

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Bengt,
    Visst kan man bara spekulera i var Ulf Ekman kommer att ta vägen. Ska jag göra en lite mer seriös gissning är det att han, med biskopens goda minne, startar en kapellförsamling med likasinnade i Uppsala. Det finns säkert en del människor i LO som han har stort inflytande över att de följer med honom och kanske en och annan katolik som är intresserad.
    Vad jag däremot ser som mindre sannolikt är att han skulle finna sig i att vara en ”vanlig” församlingsmedlem i Sankt Lars.
    Anneli

    • bema skriver:

      Vanliga församlingsmedlemmar är precis vad jag tror Ulf och Birgitta kommer att bli. Kapellförsamling, definitivt inte – det skulle kyrkoherden aldrig gå med på, Ulf har ju inget vigt status i Katolska kyrkan utan är, blir menar jag, vanlig lekman. Däremot skulle Ulf och Birgitta platsa bra i församlingens karismatiska bönegrupp.

      – Men vi kanske får stoppa här. Nu håller vi på att spekulera i och inteckna en verklighet som ännu inte är för handen.🙂

  5. Anders Jonsson skriver:

    Känner ni till Scott Hahn? Före detta protestantisk teolog och ivrig anti-katolik tills han såg ljuset.
    I dag en tongivande katolsk teolog i USA.. För Gud är allt möjligt!

    Scott Hahns hemsida:

    http://www.scotthahn.com/

  6. Eric skriver:

    Anneli
    Biktstolar finns i S:a Eugenia i Stockholm, i Västerås, Växjö, Falun, Helsingborg, Malmö… ja – i de flesta moderna katolska kyrkorna. Lite annan stil än den på bilden, men samma princip: knäfallsbänk, anonymitet utan intimitet. Modellen på bilden känner man igen från Italien och Spanien, används ännu flitigt, inte minst i Peterskyrkan, där påven själv, åtminstone till Benedikts tid, satt i en av dem på skärtorsdagen. Kaftan är en benämning syftande på judisk tradition och den gammalutherska prästkappan. I katolska kyrkan använder man sutan – inte mist i de orientaliska kyrkorna. Och – verkligen inte bara Opus Dei-präster. Varit på oljevigningsmässan någon gång? I Rom? Vad har du emot biktolar och sutaner?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s