F Raniero Cantalamessa ber om Andens smörjelse då han predikar.

Foto CNA

Foto CNA

Fader Raniero Cantalamessa är predikant för det påvliga hushållet och känd genom sina besök i Sverige bl.a. på inbjudan av  OAS-rörelsen eller Katolsk karismatisk förnyelse. Han har hållit adventspredikningar för påven i 33 år, och i år reflekterar han över de tre viktigaste händelserna i Kyrkan under 2012: Trons år, 50-årsjubileet av Andra Vatikankonciliets inledning och den Nya Evangelisationen, säger han i en intervju för CNA.

F Cantalamessa är den enda person som tillåts predika för påven och en av de mest välkända katolska prästerna i Italien. Han fokuserar på att predika över det som Kyrkan prioriterar, och adventspredikan 21 december kommer att handla om den Nya Evangelisationen

Uppgiften som påvens predikant ges traditionellt åt den kapucinska grenen av Franciskanorden som F Cantalamessa tillhör. ”Jag känner mig liten i att göra detta”, säger han till CNA. ”Johannes Paulus II brukade tacka mig, men jag brukade svara att det är jag som borde tacka honom för hans exempel och ödmjukhet för att han ger sig tid att bara sitta där och lyssna till en enkel präst. Så denna tjänst säger mer om påven än om predikanten”, tillägger han.

Förutom påven brukar generasuperiorer för de olika ordnarna, kuriakardinalerna och biskoparna lyssna till hans predikningar som äger rum fredagar under advent respektive fastetiden.

Utan den Helige Andes smörjelse blir predikan kraftlös

Min största utmaning är alltid att ta emot den Helige Andes smörjelse,  för annars skulle jag bara bidra till att ödsla bort påvens tid”, säger F Cantalamessa. För att åstadkomma detta börjar han med att lyssna och be, ty, säger han, ”du kan inte uppfinna Guds ord, du måste först lyssna till det genom att helt enkelt be. Om inte den Helige Ande är i de ord vi uttalar, så är de kraftlösa, och det beror inte på mig, utan på mina böner och andra människors böner”. Jag känner mig inte nervös när jag talar inför påven, säger han, ”för vad jag predikar är inte mitt eget filosofiska budskap, utan det kommer från Jesus, och han förtjänar att bli lyssnad till varje dag.”

Trons år

F Cantalamessa säger att Trons år verkligen är vid påvens hjärta och ”en stor nåd”. När kyrkan lanserar ett program når det verkligen ut till hela världskyrkan. Huvudbudskapet i hans predikan om Trons år är att det inte skall stanna vid att höra om tron, utan att tron skall slå rot i hjärtat. Paulus förkunnade att trons process börjar med att höra Ordet, som sedan tas emot i hjärtat där den egentliga tros-akten slutligen äger rum. Där tar vi emot och bejakar Ordet, eller vi avvisar det, säger F Cantalamessa. När vi tagit emot ordet blir vi vittnen, vi talar själva trons ord.

Han talade också om kyrkofadern Augustinus som sade att tron blommar ut från hjärtats rot. ”Jag tror att den stora nåden för katolikerna med Trons år är att att verkligen börja tro med hjärtat, och att inse att tron inte är en ideologi, men att dela med sig av sitt liv, för tron är liv”.

Andra Vatikankonciliet en gåva från den Helige Ande

Om Andra Vatikankonciliet säger F Cantalamessa till CNA att ”många tror att det ställde till problem inom Kyrkan, men jag menar att det var en stor gåva från den Helige Ande.” Det viktigaste resultatet av konciliet finner man inte i de strukturella förändringarna, men vid Kyrkans rötter där kvaliten på det kristna livet verkligen har förändrats, menar F Cantalamessa. Fler människor förkunnar med glädje evangeliet, de andliga nådegåvorna flödar på ett nytt sätt, många väljer Jesus som personlig Herre i sina liv, allt ett resultat av vad Anden gör, menar han. Han tror detta är ett resultat av påven Johannes XXIII´s bön för konciliet.

Advenstspredikan 1  2012 om Trons år

Adventspredikan 2 2012 om Andra Vatikankonciliet

Annonser
Det här inlägget postades i Church, Katolska kyrkan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s