Viktigt med dialog och samarbete mellan vetenskap och tro.

Frågan om det finns en övernaturlig skapare, en Gud, är en av de viktigaste frågorna vi har att besvara. Jag tror det är en vetenskaplig fråga. Och mitt svar är nej” sade Richard Dawkin i Time Magazine, 5 nov 2006.

Sådant är naturligtvis rent trams. Naturvetenskapen är viktig inom sitt arbetsområde och har lett till stora framsteg för mänskligheten. Ingen, allra minst den kristna religionen avvisar vetenskapen. Tvärtom är det ju så att den moderna naturvetenskapen växt fram i det kristna Europa, och historiskt har man inte uppfattat någon konflikt mellan tro och vetande.

Stefan Gustavsson har idag en bra krönika i Världen idag som belyser ämnet. Han skriver: ”Dess (naturvetenskapen) fenomenala framgång frestar oss att sätta vår tillit till den också i andra frågor. Men frågor om livets mening, människans värde, moraliska frågor, liksom frågan om Guds existens, kan inte ges ett naturvetenskapligt svar. De måste besvaras på andra sätt.”

– Så sant som det var sagt. Påve Benedikt XVI berörde också ämnet igår morse i ett tal till ledamöterna i  Påvliga vetenskapsakademin som var samlade till plenum. Några kärncitat ur talet:

”In your discussions you have sought to examine, on the one hand, the ongoing dialectic of the constant expansion of scientific research, methods and specialisations and, on the other, the quest for a comprehensive vision of this universe in which human beings, endowed with intelligence and freedom, are called to understand, love, live and work”.

”…the sciences are not intellectual worlds disconnected from one another and from reality but rather that they are interconnected and directed to the study of nature as a unified, intelligible and harmonious reality in its undoubted complexity. Such a vision has fruitful points of contact with the view of the universe taken by Christian philosophy and theology, with its notion of participated being, in which each individual creature, possessed of its proper perfection, also shares in a specific nature and this within an ordered cosmos originating in God’s creative Word.”

”The universe is not chaos or the result of chaos, rather, it appears ever more clearly as an ordered complexity which allows us to rise, through comparative analysis and analogy, from specialisation towards a more universalising viewpoint and vice versa. While the very first moments of the cosmos and life still elude scientific observation, science nonetheless finds itself pondering a vast set of processes which reveals an order of evident constants and correspondences and serves as essential components of permanent creation”.

”In the great human enterprise of striving to unlock the mysteries of man and the universe, I am convinced of the urgent need for continued dialogue and cooperation between the worlds of science and of faith in the building of a culture of respect for man, for human dignity and freedom, for the future of our human family and for the long-term sustainable development of our planet. Without this necessary interplay, the great questions of humanity leave the domain of reason and truth, and are abandoned to the irrational, to myth, or to indifference, with great damage to humanity itself, to world peace and to our ultimate destiny.”

 

Kardinal Ravasi, chef för Påvliga kulturrådet som nyligen var i Stockholm i samband med dialogprojektet Hedningarnas förgård intervjuas i nr 6 av tidskriften Signum. Han beskriver attityden från de s.k. ”nya ateisterna” (alla gillar inte den termen), till vilket väl kan räknas ovanstående citat av Dawkins, som att man ”ser på sanningen med ironi och sarkasm och tenderar att läsa religiösa texter som fundamentalister. De hånar utan vidare religiösa inställningar som är motsatta vad de själva anser och framställer sin ståndpunkt som den mest logiska och enklaste att komma fram till”.

Ravasi ser bristerna i denna hållning: De uppträder i det offentliga rummet med en hållning av likgiltighet och ytlighet vilket ”garanterar att alla avgörande frågor i det mänskliga livet undviks eller marginaliseras.”

De  stora världsreligionerna däremot (Ravasi undantar här sådant som är grundat på vidskepelse, magi eller new age) ställer de grundläggande frågorna om död, lidande, smärta, sanning, gott och ont etc.

————————-

Rekommenderad vidare läsning: Påve Johannes Paulus II´s encyklika från 1998 om tro och vetande,  Fides et ratio.

Det här inlägget postades i Church, Katolska kyrkan, Tro och vetande. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Viktigt med dialog och samarbete mellan vetenskap och tro.

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag ser ingen motsatsförhållande mellan tro och modern vetenskap, tvärtom. Och jag uppskattar at den Katolska Kyrkan inte håller med kreationisternas och intelligent designs pseudovetenskap. Något fundersam blev jag dock över signum-blämkaren här:
    http://signum.se/vetenskapen-infor-ratta/
    Jag, som själv har bakgrund i en annan geovetenskap än seismologi, meteorologi, tycker att man inte ens ska antyda förståelse för denna skandalösa dom!

  2. Magnus skriver:

    På ett sätt kan man påstå att det finns ett motsatsförhållande mellan religion och vetenskap. Vetenskap bortser , vad jag vet, alltid från ”övernaturliga förklaringar”. Det är det vetenskapliga sättet att arbeta. Kan något inte förklaras, tex att någon blivit oförklarigt frisk efter bön, förutsätts alltid en ”naturlig” eller ”empirisk” förklaring.

    Inom kristendomen är det en realitet att Gud är personlig och verksam i sin skapelse. Detta är en förutsättning i krisntendomen som aldrig kan godtas vetenskapsfilosofiskt i modern tid.

    Att det inte råder ett motsatsförhållande mellan tro och vetande ligger väl i att de båda söker sanningen fast på olika sätt. Och att de troende accepterar det vetenskapliga sättet att arbeta, alltså utan inblandning av övernaturliga förklaringar. Samt att vetenskapenen i sig inte kan generera värderingar.

    Däremot har troende och andra synpunkter på hur forskningen bör bedrivas utifrån den etiska dimensionen.
    Magnus

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s