Låt Katolska kyrkan och Pingstkyrkan ta hand om sexualundervisningen i skolan!

Jag tror de flesta skulle slå bakut om något sådant kom på tal som föreslås i rubriken. Men att det inte väcker något ifrågasättande att RFSU som är en opinionsbildande lobbyorganisation gör samma sak är mycket märkligt.

Nu verkar något hålla på och hända, och alltfler höjer sina röster och ifrågasätter just detta. Psykologen Alf B Svensson skrev en uppmärksammad artikel i GP i onsdags som fått stort genomslag.

Han pekar på RFSU´s smala syn på sexualiteten som inte alls motsvaras av en bred konsensus eller vad eleverna i skolan mest önskar och behöver.

När det gäller sex händer inte det mesta mellan benen utan mellan öronen, men RFSU håller fortfarande mest till under bältet. Det är mycket prat om könsorgan, kondomer och könssjukdomar, men inte mycket om kärlek, känslor och relationer”, skriver han. Mest kritisk är han till vad RFSU utelämnar, t.ex:

  • kunskapen att sex ihop med kärlek ger mer tillfredställelse än om man bara är ”knullkompisar”.
  • eleverna får inte veta att ju fler de har sex med desto mindre får de ut av det.
  • att tjejer nästan aldrig frivilligt ställer upp på gruppsex
  • trots att otrohet leder till konflikter och separationer som gör att många barn mår psykiskt dåligt och förlorar kontakten med en av föräldrarna, så uppmuntras inte trohet
  • man säger inget om vad trygga, stabila kärleksrelationer betyder för folkhälsan och samhällsekonomin
  • i varje klass finns elever som ser sex som något exklusivt, som vill vänta med sex tills de hittat någon som de vill dela sitt liv med. Dessa elever inkluderas eller uppmuntras inte på något sätt i RFSU´s och UR´s program
  • de flesta ungdomar drömmer och längtar efter kärlek livet ut, en dröm som inte ryms i RFSU:s världsbild

I Världen idag uppmärksammas i en ledare att RFSU är en privat lobbyorganisation och att deras medverkan i skolan är av konfessionell art. Man jämför de strikta regler som finns för konfessionella inslag i de religiösa friskolornas undervisning med RFSU som har praktiskt taget monopol på sexundervisningen i skolan.

”Är då RFSU:s medverkan av konfessionell art? Vad skollagen syftar på med begreppet ”konfessionell” är inte helt klart. Men rent språkligt betyder det ungefär ”på bekännelsegrund”. Ingen kan sanningsenligt hävda att RFSU inte har några bekännelser (det vill säga är konfessionella) och inte är politiska. De har ett idéprogram, de opinionsbildar och debatterar, de har medlemmar och de delar ut priser till personer vars idéer de uppskattar. Bland mycket annat. Allt detta är indikatorer på att de är en opinionsbildande lobbyorganisation. Att de dessutom har kommersiella intressen i samma budskap som de förkunnar, nämligen ”använd kondom”, gör inte saken mindre besvärande.”

Men att ifrågasätta RFSU räcker inte, det gäller ju också att utveckla alternativa program som bättre motsvarar också de perspektiv som fattas. Frågan är bara om det kommer att betraktas som för kontroversiellt att tala om trohet, att sex hör ihop med kärlek och relationer eller att bejaka de elever som vill vänta med sex till dess de träffat den rätte. Kyrkorna har mycket att ge här tror jag. Upp till kamp. Det är bara att försöka. Så får vi se vilket motstånd man stöter på.

Jag rekommenderar förresten följande bok av dominikansyster Sofie: Till man och kvinna skapade han dem. (Artos och Norma förlag). Boken är en presentation på svenska av Kroppens teologi

Det här inlägget postades i Church, Samhälle och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Låt Katolska kyrkan och Pingstkyrkan ta hand om sexualundervisningen i skolan!

  1. Jag vet inte jag. Hur trovärdigt är det att låta en organisation vars ledare helt avhåller sig från sex ta hand om sexualundervisningen. Som upplagt för neuroser och missförstånd.

  2. Gunvor Vennberg skriver:

    Bra parallell! Det är naturligtvis lika orimligt att endast kyrkorna får komma till tals i ett opolitiskt och ickekonfessionellt sammanhang – vilket jag uppfattar att du menar – men varför inte ordna ett panelsamtal och låta de olika ståndpunkterna brytas mot varandra? Då kan eleverna själva bilda sig en uppfattning, ungefär som man hanterar de politiska partiernas närvaro i skolan!

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Gunvor Vennberg,
    Det håller jag med om, det viktiga är att varje människa får ta sina egna beslut utan press från något håll. Men självklart behöver barn och ungdomar få information om vilka olika synsätt på kärlek och sexualitet som finns.

    Bengt,
    Man kan få den syn på sexualitet och kärlek som finns hos värdekonservativa kristna (en liten grupp av alla kristna) att låta riktigt osympatisk också, med ”rätt” formuleringar:

    Sex är bara till för uppfödning av människor därför är preventivmedel förbjudet.

    För att ge illusionen av sex har med ömhet och kärlek att göra, är det tillåtet med naturlig familjeplanering. Vilket leder till 2-3 veckors avhållsamhet per månad eller att paret tar stora risker.

    Om kvinnor ständigt är gravida konkurrerar de inte med männen om jobben och hinner inte fundera på sådant som prästkallelser. Alltså är det bra om de ständigt är gravida vilket de första två punkterna nästan garanterar.
    Anneli

    • bema skriver:

      Anneli!
      Man kan få saker att låta hur sympatiskt eller osympatiskt som helst beroende av vilket syfte man har och vinklar det. De sista styckena i ditt inlägg har inget med kristen sexualetik att göra, och inte heller tror jag någon enhetlig ideologi hos ”värdekonservativa kristna”, hur du nu definierar den gruppen.

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Bengt,
    Jag får försöka förklara på ett annat sätt.
    Vad kan Katolska kyrkan negativa inställning till sex före äktenskapet och preventivmedel tillföra för positiva kvalitéer till alla ”vanliga” par som lever i lyckliga förhållanden där sex och preventivmedel är en självklar del av kärleken?

    Vi kan också ta kyrkans negativa inställning till samkönat sex. Hur berikar den ett homosexuellt par som sedan många år lever i ett stadigt förhållande?

    I synnerhet den förstnämnda kategorin är ju betydligt vanligare än den med personer som lever ett erotiskt utsvävande liv. Ska Katolska kyrkans syn på sex och kärlek vara relevant för dem, måste den omtolkas. Läs gärna Gert Gelottes tänkvärda inlägg om just behovet av en lära anpassad efter sin tid. http://www.katolskvision.se/blog/?p=7327
    Anneli

    • bema skriver:

      Anneli!
      Kroppens teologi tror jag är ett första steg att vända det hela rätt. Hittills har bud och förbud kommit först, och setts som det primära, ja rentav det enda, den uppfattningen har i alla fall varit vanlig. Primärt är istället den grundläggande synen på kropp, sexualitet, äktenskap, familj i skapelseordningen. Eftersom Gud skapat allt och skapelsen är god, så kan det i grunden inte vara något negativt för människan. Katolska kyrkan och kristendomen har mycket att ge även de typer av par du nämnde. Ett och annat par kanske rentav gifter sig, också homosexuella par finner saker att inspireras av.

      Sedan vet vi att det också finns en negativ sida i skapelsen, synden som kommit in i världen och därmed människans benägenhet att för egoistiska ändamål missbruka de resurser hon fått. Det är givetvis också en faktor som kommer in här i en helhetssyn på människans liv. Sex pengar och makt är tre områden som på så sätt blivit perverterade, och där missbruk ställer till mycket elände och lidande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s